Aktuelt

Møt NewsLabs nye stillsfotograf

Jan Tore Eriksen

Kristiane Roe Hammer

Daglig leder

Jan Tore Eriksen skulle egentlig bli snekker, men ble fotograf og endte opp hos oss istedet.

Vår nye fotograf har portrettert alt fra forfattere som Jo Nesbø og Fredrik Høyer til å knipse gull for kunder som Schweppes, BI og Aschehoug. Det er helt naturlig: Etter at fotointeressen brakte ham til Norges Kreative Fagskole tidlig i tjueårene, har han rett og slett vært hekta på fotoapparatet.

Møt Jan Tore!

Hvorfor akkurat foto?

– Hehe, planen var opprinnelig å bli snekker. Faren min var fotograf i deler av oppveksten, og jeg ville jo ikke gjøre det samme som ham. Så var jeg innom tanken om å bli sosionom en periode. Jeg har nok vært ganske rastløs og søkende, og vært interessert i veldig mye - men da ikke over tid, jeg liker å ha flere baller i luften. Jeg skriver det på ADD-kontoen, brikkene falt litt på plass da jeg fikk diagnosen i voksen alder – det ga en ekstra forklaring på hvorfor jeg liker fotografyrket så godt.

Hvordan da?

– Du trykker på knappen og kan se resultatet umiddelbart. Mye rom for intuisjon. Samtidig er det også et yrke hvor det er viktig å prate med folk, prøve å se bak fasaden - og jeg er generelt veldig glad i mennesker, spesielt de som brenner for noe. Jeg liker å tro at jeg er god på å skravle!

Hva gjorde du før NewsLab?

– Jeg har primært jobbet som frilansfotograf, og da har det gått mye i musikk. Jeg er en del av et musikkollektiv og plateselskap som heter Mutual Intentions, så det har vært naturlige samarbeid med artister gjennom de forbindelsene. Ellers har jo pengekua vært å ta diverse reklameoppdrag, blant annet for NewsLab - produktfoto til kampanjer, illustrasjonsfoto og den type ting.

Hva vil det si å lage bra innhold for deg?

– Bra innhold skal engasjere! Bilder er flate, så det er min jobb å gi dem dybde. I bunnen anser jeg meg selv som portrettfotograf, så for meg er de beste bildene de som røper noe om den som er avbildet - at de kommer litt ut av bildet, så å si. Derfor liker jeg som regel å ta meg tiden til å snakke med den som skal fotograferes, bli litt kjent og skape en trygghet som kanskje tilfører bildet noe.

– For alt annet innhold er det et mål å lage noe som kommenterer, understreker eller utfyller innholdet på en måte som er både tydelig og kanskje litt overraskende. Det er ikke alltid bare-bare i et hektisk løp, men lønner seg i lengden.

Hva er det beste med jobben din?

– Å snakke med folk og fotografere dem. Muligheten til å jobbe på flere prosjekter samtidig. Den største forskjellen fra frilanslivet er at jeg får være med på reisen fra idé til konsept til ferdig produkt, og får større eierskap til prosjektene. Også blir det sikkert litt klisjé å si, men kollegaene. Jeg trives rundt folk som genuint bryr seg om faget sitt og ikke er redde for å nørde om det!