Vi i NewsLab er en gjeng med allsidige og kvalitetsbevisste gladnerder som rådgir kunder og produserer innhold. Vi er heldige som får jobbe med mange av Norges største og mest fantastiske merkevarer, og vi elsker at vi får lage kommersielt innhold som ikke bare er til opplysning og underholdning – men som virkelig betyr noe og kan gjøre en forskjell!
I år har NewsLab fortsatt å vokse og vi teller nå 16 ansatte. Mellom oss har vi dette året holdt et titalls kurs og workshops, tenkt ut ideer og strategier og ikke minst: Vi har laget hundrevis av artikler, nyhetsbrev og videoer – til og med vår første podkast! Her er et knippe høydepunkter fra 2018.
Vi pleier ikke å skryte så fælt av oss selv, men dette var virkelig stas! I mai ble NewsLab kåret til Årets Byrå, i kategorien content. At det er kundene våre som stemte oss frem, gjør at det betyr ekstra mye. Kåringen var i regi av Dagens Næringsliv. Tusen hjertelig takk! Vi jobber på for å bli enda bedre.
Vi er umåtelig stolte over å jobbe med UNICEF Norge. Takket være dem fikk vi i vinter møte Torild Skard (81), som må være den flotteste og mest imponerende dama vi har møtt – du må lese historien hennes! (Artikkelen ser også fantastisk bra ut takket være plattformen til våre venner i Vev).
I år som i fjor har vi også vært så heldige å få skrive artikler til UNICEF sin julekampanje – blant annet om bestemor Kirsti som selv fikk en bestemor under treet i fjor. Det føles både viktig og riktig å få være med å vise frem verdien av å gi bort livreddende verdensgaver til jul!
Norge er pionerer innen bærekraftige løsninger, og The Explorer – et initiativ fra Innovasjon Norge – gir norske bedrifter et utstillingsvindu mot verden.
Gjennom The Explorer får vi snakke med noen av de aller mest spennende menneskene i norsk næringsliv, slik som Cilia Holmes Indahl, bærekraftsdirektør i Aker BioMarine. Hun drømmer om å ta røntgen av havet, og mener at det er penger å tjene på å spare kloden.
En av Londons fremste taco-kokker har inntatt Oslo og Gurken Gurken Gurken Gurken! Vi møtte Nud Dudhia og flere fantastiske personligheter i arbeidet med Høyer og FRAMs nye magasin.
Sjekk ut taco-oppskriften, den vil gjøre helgen din bedre!
Du har sett henne i TV-reklamene: Lisa (89), som bor i et smart hjem. Ettersom vi jobber med Telenor og T-We fikk vi være med bak kulissene, og vi har blant annet kunnet skrive om hvordan talestyrte roboter, fjernhjelp for kronisk syke og virtuelle EKG-målere gjør at e-helse er på full fart inn i hjemmene våre.
Vårt langvarige og spennende samarbeid med Tekna fikk en ny dimensjon i 2018. Vi var med å utvikle deres (og vår) aller første podkast i forbindelse med konferansen Kundeservicedagene. Bli med på et dypdykk i fremtidens kundeservice med podkasten Kunderådet.
Bærekraftige t-skjorter kan redde liv, mener ungdomsbedriften Kunsten å glede. De entusiastiske ungdommene selger økologiske t-skjorter designet av kreftsyke barn, og har samlet inn over 115 000 kroner til Barnekreftforeningen. Ungdomsbedrift-programmet er et samarbeid mellom Storebrand og Ungt Entreprenørskap.
Interaktiv-konferansen i Austin, Texas trekker titusener av folk fra hele verden – og det kan være mildt sagt overveldende å skulle navigere og få med seg alt som skjer når du reiser for første gang. Vi har vært der mange ganger, og i år laget vi en nybegynner-guide med tips til å forberede seg og få mest mulig ut av konferansen.
SXSW og tech-trendene der var også et av mange temaer vi fikk dykke ned i for Katapult Future Fest, den fantastiske festivalen som har blitt en årlig happening på vårparten i Oslo. For dem skrev vi en menneske-sentrisk guide til SXSW.
Vi reiser til SXSW også i 2019 – si ifra om du vil møtes i Austin!
Sammen med dyktige Solkom jobber vi for Arctic Race of Norway, og i august lå vi i dragsuget på noen av verdens beste syklister da de kom til Nord-Norge. Rittet gikk i år på tvers av Finnmark. Vi var også med da sykkellegenden Thor Hushovd prøvekjørte etappene i forkant:
Vi digger sykling, og fikk skrive om Tour de France også for flere andre kunder. For Tekna fikk vi følge med på en guttegjeng som fulgte Tour de France fra en liten bobil. Det krever nemlig mye og god planlegging. Likevel ble det noen tabber de gjerne skulle vært foruten.
Og for de som IKKE er like interessert i sykkel som oss selv skrev vi, for Canal Digital Satellitt, en guide for de estetiske høydepunktene fra årets Tour de France.
I november fikk Utviklingsfondet besøk av Indila Theu fra Malawi. Hun er bonde, og hadde aldri vært utenfor landet sitt før, men hun kom til Norge for å vise politikere og menigmann at klimaendringer er noe som allerede gjør livet vanskelig for henne og hennes medbønder. Vi fikk lov til å fortelle hennes historie.
Gjennom Filter Partner fikk vi i våres møte Robin Campillo. Han var i Norge for å presentere filmen «120 slag i minuttet», som utspiller seg i et Paris der AIDS-epidemien får herje fritt. Det skulle vise seg å bli et veldig hyggelig og ikke minst tankevekkende intervju.
– Jeg begynte å tenke på denne filmen allerede da epidemien startet, i 1982. Da leste jeg en artikkel om «homokreft» en fransk avis. Jeg var 20 år gammel – en ung, homofil fyr som hadde villet bli filmregissør siden var jeg var seks, fortalte Campillo. Frykten for fremtiden lammet både livsutfoldelsen og drømmen om å bli filmskaper.
– Mange aviser i Frankrike skrev at de fleste homofile menn kom til å dø av denne epidemien. Det var som et forferdelig omen, og det drepte på mange måter lysten min til å drive med film. Jeg var helt sikker på at jeg skulle dø, sier han i intervjuet, som du kan lese på Filter Partner.
«120 slag i minuttet» var faktisk en av de første filmene som ble vist på Norges største og flotteste kino ODEON Oslo, som åpnet på Storo 22. mars. Med hele 14 saler har de mulighet til å ha en bredde i programmet som ingen andre kinoer i Norge kan matche. Selv om det er blockbusterne i IMAX-salen, med Norges største kinolerret, som kanskje er mest synlig.
Vi jobbet tett med ODEON i over et år fram mot åpningen i Oslo, for å bygge opp forventningene og kjennskapen til kinoen. I høst har vi også fått være med på åpningen av ODEON Ålesund. Begge kinoene har blitt helt fantastiske, og det er en glede å jobbe med dem. Faktisk jobber vi med ODEON omtrent hver eneste dag, med sosiale medier og nyhetsbrev – både for å vise frem de flotte kinoene deres og filmene de viser rundt om i landet.
Skal vi være rustet for en digital fremtid må også skolen digitaliseres. Det er i full gang! Vi var med Microsoft og Atea til Stord og Haugesund, hvor kommunenes grunnskoleelever fikk splitter nye PC-er.
Vi jobber med Visit Norway og hver uke trekker vi frem spennende og overraskende nyheter fra rundt om i landet. Noen er mer kuriøse enn andre. Som her, der en isbjørn har tatt inn på hotell.
Vi har jobbet med National Geographic i mange år og skrevet et firesifret antall bloggposter på Nategeobloggen. I år hadde vi ekstra fokus på Mars i forbindelse med tv-kanalens serie med samme navn. Vi kunne blant annet skrive om at det er et tidsspørsmål før en ny gigantisk asteroide igjen treffer jorda. Og vi fikk lage Facebook-filmer som denne:
Vi har jobbet for helseaktøren Aleris i et par år nå, og vi elsker å lære noe nytt om kroppen for hvert eneste tema vi jobber med. Vi produserer videoer og artikler med mål om å bevisstgjøre folk rundt tilstander og sykdommer som mange sliter med, og for å vise frem at det er hjelp å få hos de fantastiske ekspertene som jobber hos Aleris.
Mange sliter for eksempel med skader etter fødsel, men vet ikke hvor normalt det er eller at det er mulig å gjøre noe med. Vi snakket med en ekspert på fødselsskader som kunne gi gode råd. Aleris er også det eneste private helseforetaket i landet som tilbyr 3D-mammografi, en maskin som oppdager 30 prosent flere tilfeller av kreft enn vanlig mammografi. Her får du vite hvordan den fungerer.
Det er ikke ofte vi får servert lunsj av en verdensmester i kokkekunst. Derfor var det en sann fryd å få være med hjem til Bocuse d’Or-vinner Ørjan Johannessen, som har falt pladask for sitt 70 kvm store Aubo-kjøkken.
2018 har vært et vanvittig mobilår, og vi som er noen skikkelige dingseentusiaster, frydet oss endeløst med å teste ut årets råeste mobiltelefoner Og apropos ny teknologi: vi gleder oss til 5G – og det bør du også.
For Telenor Bedrift har vi sett hvilke muligheter teknologien åpner opp innen næringslivet. Og da tenker vi ikke bare på framoverlente “startups” og tech-selskaper – men også tradisjonelle næringer som jordbruket: For eksempel Arendals-bonden Tor Helge Arnevik (64) får et enklere liv med NB-IoT i åkeren.
Tusen takk til alle kunder, samarbeidspartnere, venner og ansatte for et helt nydelig år. Nå er vi spent på hva 2019 bringer!
God jul og godt nyttår til dere alle!