Medietilsynet
— Ibelinprisen

KUNDE
ÅR
TJENESTER
MEDIETILSYNET
2025
DESIGN, VIDEO

Inspirert av den inspirerende historien om Mats ‘Ibelin’ Steen, ønsket Medietilsynet å opprette en årlig pris for å anerkjenne og verdsette unge mennesker som bidro positivt til samfunnet gjennom videospillenes verden. Utfordringen var å skape en visuell identitet for denne nye prisen som var basert på Medietilsynets originale merkevare, men som også snakket videospillenes eget språk og føltes mer relevant for unge mennesker.

Det første steget var å forstå Medietilsynets eksisterende visuelle profil, hvordan den hadde blitt brukt i andre situasjoner, og hvilke elementer som kunne brukes og tilpasses for denne nye prisen. Deretter fulgte en fase med idéutvikling og utforskning – å se på historien om Ibelin og videospillenes visuelle verden for å finne inspirasjon til den nye profilen. Etter dette var det en prosess med å bringe de to sammen, Medietilsynets originale identitet og videospillinspirasjonen, for å skape noe som føltes friskt og nytt, samtidig som det fortsatt var gjenkjennelig knyttet til Medietilsynet.

Sluttresultatet bygde på fargepaletten og typografien fra Medietilsynets merkevarebygging, men kombinerte det med et "low-poly" illustrasjonssystem som umiddelbart fremkalte spillenes formspråk.

Disse illustrasjonene og identiteten ble deretter brukt som grunnlag for markedsførings- og arrangementsmateriell; brukt på tvers av innlegg på sosiale medier, kunngjøringsbannere og elementer på skjermen under selve prisutdelingen. I tillegg til å lage kunngjøringsvideoen, produserte vi i forkant av prisen plakater og klistremerker som ble sendt ut til rundt 700 ungdomsklubber over hele landet. Logoen for prisen var inspirert av Ibelins reve-avatar og ble gjort om til et tredimensjonalt prisutdelings-trofé for arrangementet. 

Det første arrangementet har nettopp blitt holdt, og har etablert seg som et prestisjefylt årlig arrangement for å feire unges positive bidrag innen spill.