Medietilsynet
— Skjermtid

KUNDE
ÅR
TJENESTER
MEDIETILSYNET
2024
VIDEO, TEKST, DESIGN

4 av 10 ungdommer i videregående alder skulle ønske de kunne logge av oftere. Utfordringen fra Medietilsynet var å hjelpe ungdom med å frigjøre seg fra skjerm.

Vi fant tidlig ut at velmenende råd fra den eldre garde trolig ikke ville være i stand til å bryte lydmuren i mengden innhold ungdommene konsumerer hver dag, og gikk i stedet til ungdommene selv – både for å få deres beste råd, men også for å la dem både utforske problemstillingen og levere budskapet.

Etter en workshop på Fyrstikkaleen videregående skole der flere ungdommer fikk konkrete oppgaver med seg hjem for å kutte ned på mobilbruken, møtte vi dem med kamera for å høre deres erfaringer.

For ungdom som ble inspirert til å gjøre liknende forsøk selv, skapte vi et innholdsunivers med infografikk, ekspertråd og mer utfyllende informasjon om elevenes mobilfrie forsøk.