Arbeider

Kundeservice-podkasten som kutter tåkepraten

Vår programleder Joakim Nysnø (til venstre) spiller inn en episode av Kunderådet fra scenen på Kundeservicedagene.

Utfordring

I 2015 begynte Tekna å invitere kundeservicebransjen til faglig påfyll, erfaringsutveksling og mingling på Kundeservicedagene. Konferansen samler en rekke eksperter og næringslivsaktører som snakker om fag, teknologi og trender innenfor bransjen. I en bransje som til tider preges av buzzord og tåkeprat, ville Tekna være et motstykke.

Utfordringen har vært å få frem dette budskapet. I tillegg til å bygge opp kjennskapen til konferansen, nå ut til målgruppen og øke antall påmeldinger.

Metode

Løsningen er å vise frem smakebiter av det spennende faglige innholdet til konferansen. Gi målgruppen innsikt som folk kan lære av og bruke i sin egen jobbhverdag.

Podkasten Kunderådet ble til for å bygge opp Kundeservicedagene som en troverdig ekspert for å bekjempe tåkeprat og forhindre at buzzord og nye begreper flyr over hodet på folk. Målet var å gi enda mer verdifull forståelse for ny teknologi og innsikt i nødvendige strategiske triks for å henge med i utviklingen.

Når Tekna setter sammen programmet for årets konferanse, gjør de en grundig kartlegging av hvilke temaer og teknologier som er mest relevante for bransjen. Ut ifra dette arbeidet, plukker vi sammen foredragsholdere som kan både engasjere og underholde lytterne – og som de kan lære noe av.

Vår programleder har en grundig forsamtale med gjesten som legger grunnlaget for et manus og kjøreplan for podkasten. Dette fungerer først og fremst som en rettesnor for innspillingen og sikrer at programlederen og gjestene er på bølgelengde. Samtidig er det rom for å forfølge interessante poenger og fordype seg i emner som er viktige å bruke tid på.

Podkasten spilles inn i NewsLabs eget podkaststudio. Etter innspilling har vi gjennomført alt etterarbeid av episoden: fra redigering, lydjusteringer og publisering til alle de største podkastplattformene, som Spotify og Apple Podkaster.

Kundeservicedagene er blant Skandinavias fremste konferanser innen kundeserviceledelse.

Denne fremgangsmåten gjør at:

  • Innspillingen blir effektiv og forutsigbar
  • Samtalen tar for seg de viktigste punktene som gir lytteren mest utbytte
  • Etterarbeidet blir enkelt og lite tidkrevende

Resultat:

Siden oppstarten har Kunderådet hatt besøk av en rekke stemmer som er blant landets beste i sitt fag. Vi har også snakket med Lior Arussy – en av verdens fremste eksperter innen kundeopplevelser. Det har gitt mange spennende og interessante samtaler om kundeservice, teknologi og ledelse.

Vi har også produsert en rekke videoer til sosiale medier ved å filme gjestene våre i studio.

Og i år var det som om ringen ble sluttet. Under Kundeservicedagene 2023 fikk podkasten som skal promotere konferansen en egen post i programmet. Vi spilte nemlig inn en Kunderådet-episode på scenen foran en fullsatt sal – et innslag som fikk svært gode tilbakemeldinger i etterkant.

Lytt til alle episodene av Kunderådet på tekna.no