Arbeider

Kampanje og navnebytte for UiOs «hemmelige» nanotech-studium

Foto: Jan Tore Eriksen / NewsLab

Nanotech forbindes med Trondheim. Gjennom denne kampanjen sprer vi budskapet om at dette er minst like kult å studere i Oslo – på Norges eldste og høyest rangerte universitet.

Utfordring

Materialvitenskap for energi og nanoteknologi. Det har til nå vært navnet på et bachelorstudium hos Universitetet i Oslo (UiO).

Studiet handler om å utvikle fremtidens løsninger blant annet innen batterier, solceller og hydrogenteknologi. Men til tross for å være superspennende og nærmest garantert lede til jobb – innen områder som klimabevisst ungdom brenner for – har programmet slitt med få søkere.

Problemet er at de fleste rett og slett ikke har hørt om det.

For det første forbindes nanoteknologi med NTNU. For det andre er «Materialvitenskap for energi og nanoteknologi» (eller MENA) en munnfull som det hverken er lett å huske eller naturlig å søke etter.

Studiet er tverrfaglig mellom fysikk og kjemi, og administreres av Kjemisk institutt. De tok kontakt med NewsLab med en utfordring i to faser: Først å finne et nytt og mer salgbart navn på studieprogrammet, og deretter å tiltrekke nye studenter gjennom en kampanje.

Løsning

Første del av utfordringen var å rådgi rundt et navnebytte. Det ledet til en søkeordsanalyse – og et nytt navn på studiet: Fornybar energi og nanoteknologi.

I neste omgang laget vi en rekrutteringskampanje for opptaket av nye studenter våren 2023.

Kampanjen inneholder en ny film til programsidene, artikler der en får høre fra nåværende studenter samt eget innhold til uttak i sosiale medier.

Den neste våren kunne kommende studenter finne og søke på denne skjulte skatten av et bachelorstudium i ny drakt.

Navnebyttet og markedsføringen av studiet viste seg å ha svært god effekt: Studieprogrammet Fornybar energi og nanoteknologi var det realfagsstudiet ved UiO som hadde størst økning i søkertall fra 2022 til 2023 – med hele 173 prosent.

Se programfilmen her: