Arbeider

Slik feiret vi de tillitsvalgte i Forskerforbundet gjennom hele 2021

De frivillige hverdagsheltene ble portrettert både på video, i en fast ukentlig tekstspalte og av illustratør Anette Moi.

Våren 2020 fikk vi en forespørsel fra Forskerforbundet: De ønsket å synliggjøre alle de tillitsvalgte i organisasjonen. De ville at de skulle føle seg sett og være stolte av arbeidet sitt, og Forskerforbundet hadde satt av intet mindre enn et helt år til å hylle dem.

Hvordan skulle de best gjøre det? Et skreddersydd team i NewsLab brettet opp armene, og i tett samarbeid med Forskerforbundet la vi en slagplan for året.

Første steg ble å utvikle en plattform og et visuelt uttrykk for kampanjen. Vi laget en egen nettside tilegnet Tillitsvalgtåret og inngikk et samarbeid med illustratør Anette Moi. Gjennom hennes lekne strek kunne vi gi kampanjen en lystig ramme som understreket det positive budskapet, og som sto litt i kontrast til medlemmenes ellers akademiske og hakket mer seriøse arbeidshverdag.

Moi tegnet logo og ti typiske tillitsvalgttyper som medlemmene kunne kjenne seg igjen i. Disse illustrasjonene gikk igjen på nettsiden, i sosiale kanaler og på merch som handlenett, drikkeflasker og plakater, og ble med det kampanjens varemerke.

På innholdssiden utviklet vi flere faste konsepter, i tillegg til enkeltartikler om alt fra hva det egentlig vil si å være en tillitsvalgt og hvordan du best bygger tillit, til en gøyal sak om hva som kjennetegner de ulike tillitsvalgttypene – satt litt på spissen.

Blant gjengangerne utviklet vi den ukentlige spalten Kaffepausen, der vi tok en prat med tillitsvalgte for å få et innblikk i arbeidshverdagen deres. Enkelte tillitsvalgte ble vi enda bedre kjent med gjennom videoportretter, og vi laget også en egen serie om partssamarbeidet, der et antall arbeidsgivere og tillitsvalgte tok en samtale om hvordan partssamarbeidet fungerte i praksis på arbeidsplassen deres. Samtalene ble tatt ut både på video, i tilhørende artikkel og som podkast.

Innholdet distribuerte vi via Forskerforbundets sosiale kanaler, i hovedsak som annonser på Facebook, Instagram og LinkedIn. Totalt 400 annonser ble publisert i løpet av året, alle med målsetning om klikk til nettsiden.

Kampanjen ble tatt veldig god i mot av de tillitsvalgte og de øvrige medlemmene i Forskerforbundet. Nettsiden oppnådde 100 000 sidevisninger i løpet av året, fordelt på 79 artikler og videoer. Og sosiale medier sto for hele 81 prosent av trafikken inn til siden.

Totalt oppnådde kampanjen nærmere 5 millioner eksponeringer i sosiale medier, med en rekkevidde på 2,1 millioner og over 116 000 klikk.

– NewsLab gjorde en super jobb med å bistå oss i konseptutvikling og med produksjon av videoer og artikler til nett og sosiale medier, sier organisasjonssjef i Forskerforbundet, Joar Flynn Jensen.

Flere arbeider

Kanskje det er Småkraft, men desto mer viktig!

Småkraft ønsket å vise frem at Småkraft for noen betyr ikke bare grønn kraft men også økonomisk trygghet og muligheten til å bli boende på familiegården. Les mer