Arbeider

Film om trøflenes fortreffelighet ble kinosensasjon

Filmdistributøren Selmer Media visste de satt på gull. Men hvordan overbevise nok folk om å se en dokumentar på italiensk, midt under en pandemi?

Torkel Selmer hos filmdistributøren Selmer Media var på Sundance-festivalen i Utah i 2021, da han snublet over en fantastisk liten film.

Det var en dokumentar om aldrende, italienske trøffeljegere og deres hunder. En fascinerende kultur, som ble presentert på vakker måte i en langsom, nesten meditativ film.

Selmer kjøpte rettighetene til å vise den i Norge og Norden, og dermed startet også jobben med å markedsføre den på en måte som ville appellere til norske kinogjengere.

Der den internasjonale markedsføringen hadde appellert i stor grad til cineaster, gikk Selmer bredere til verks. Ønsket var å lage markedsføring som ville nå ut til gode ambassadører – kulturinteresserte kvinner og menn som ville fortelle sin omgangskrets om den.

Derfor hyret de inn NewsLab. Sammen med en entusiastisk Eyvind Hellstrøm (han har en genuin forkjærlighet for dokumentaren!) lagde vi en film som forklarte «Trøffeljegerne i Piemonte» - denne er både vist på sosiale medier og som forfilm på kino:

I tillegg bidro vi både med PR-hjelp, og med innholdsmarkedsføring i form av artikler der vi blant annet intervjuet filmskaperne.

Resultatene har vært over all forventning. Selmer lyktes i å få den viktige målgruppen på kino, som deretter fortalte sine venner om den.

Og dermed begynte ballen å rulle.

I skrivende stund er filmen sett av 27 000 nordmenn, i en tid der pandemien setter betydelige begrensninger på hvor mange man kan ha i en kinosal. Sobre estimater tilsier at den vil ende på cirka 40 000 besøk – noe som må kalles en liten sensasjon for en italiensk dokumentar.

Buon appetito!