Arbeider

Vervekampanje for Forskerforbundet – i musikalformat

Da Forskerforbundet ba oss om forslag til hvordan de kunne promotere en vervekampanje høsten 2021, kom vi opp med en idé som sikret oss en veldig morsom dag på jobb – og en låt på hjernen.

Kampanjen, som gikk ut på at medlem nummer 24 000 og den som vervet vedkommende ble vinnerne av en elsykkel hver, skulle spres i sosiale medier, samt være noe håndfast medlemmer kunne sende videre til den de ønsket å verve.

Så: Hvordan skulle vi fange folks oppmerksomhet i sosiale medier og få dem til å ville bli medlemmer i Forskerforbundet? Med en musikal på 30 sekunder, så klart!

Ideen var å få skrevet en kort, humoristisk sang om noen av fordelene ved å være medlem, og få den fremført som en minimusikal av vår favoritt «musikomiker»: Egil Skurdal.

Som sagt, så gjort: Egil komponerte musikken, skrev teksten og stilte selv på innspilling iført sykkelhjelm.

En utfordring var at kampanjens levetid antagelig (og forhåpentligvis) ikke var særlig lang – ettersom den ble utdatert så fort Forskerforbundet rundet 24 000 medlemmer.

Det var derfor viktig for oss at låta var spesifikk nok til å fremme den aktuelle kampanjen, men generell nok til å leve videre med noen enkle justeringer.

Men nok teoretisk babling om det – se heller minimusikalen selv:

– Vi ga NewsLab frie tøyler til dette, og resultatet ble utrolig bra, sier Synne Freberg, seniorrådgiver i Forskerforbundet.

– Videoen har blitt utrolig godt mottatt av både ansatte og medlemmer, og sangen er så catchy at den setter seg fast på hjernen.

– Dette er en av mange leveranser NewsLab har produsert for oss. Vi er veldig godt fornøyde med samarbeidet, og anbefaler NewsLab til alle som ønsker en kreativ og profesjonell samarbeidspartner.